Урок позакласного читання 2 клас

І. Г. Марченко,
Вчитель початкових класів
СЗШ І – ІІІ ступенів № 7
Світловодської міської ради
Кіровоградської області

Урок позакласного читання
2 клас
Тема. «Зимонька-зима». За казкою В.Струтинського «Чому рипить сніжок».
Мета: знайомити з авторськими казками; виробляти артикуляційні вміння; формувати вміння вдумливого  читання; учити аналізувати вчинки героїв; збагачувати словник учнів; учити співпрацювати в групі; виховувати бажання пізнавати нове.
Обладнання: малюнок зайчика і Діда Мороза, таблиця слів для словникової роботи, картки з ключовими виразами для складання казки, «ключ» до тесту.
Методичні прийоми: читання із зупинками («кероване читання»), багаторівневе опитування, «мозковий штурм», орфоепічна та лексична розминка, передбачення за назвою твору та ключовими виразами.
Форми роботи: фронтальне та індивідуальне опитування, робота в парах, групова робота.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.     Слухання музики «Пори року. Зима»
-         Як ви думаєте, якій порі року відповідає ця музика? (Зима) І тема сьогоднішнього уроку «Зимонька-зима»
-         А вам подобається ця пора року?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     «Мозковий штурм»
-         Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово ЗИМА?

     
2.     Передбачення за назвою твору та ключовими виразами.
Мета:стимулювати пізнавальний інтерес до читання тексту, спонукати здогадливість, про що будемо читати, щоб скеровувати під час читання активність учнів на пошуки аргументів, що підтвердять висловлену думку, розвивати мовлення.
-         Казку, яку ми сьогодні будемо читати, написав Василь Струтинський. Що ви знаєте про цього письменника? Які твори Василя Струтинського знаєте?
-         А казка, з якою познайомимося сьогодні, називається «Чому рипить сніжок».
-         Чи здогадались ви про що йтиметься в цій казці?
-         Але перед тим, як читати, я хочу спитати: «Чи хочете ви бути казкарями і складати казки?
-         То ж спробуємо.
3.     Групова робота. Складання казок за заголовком і ключовими виразами.
-         Відгадайте загадки і ви взнаєте дійових осіб в казці.
Хто в хурделицю зимою ходить лісом і рікою,
Візьме палицю до рук і постукає: тук-тук!
Після нього сніг і лід. Відгадали, що за дід? ( Дід Мороз)
У біленькім кожушку непомітний на сніжку.
Скорий побігайчик, як він зветься?  (Зайчик)
-         А тепер спробуйте скласти казку про Діда Мороза і Зайчика, яка називається «Чому рипить сніжок», використовуючи такі вирази:

Ішов лісом Дід Мороз; зайчик плаче; заблукав у лісі; тихо підійшов мисливець; роздав гостинці; зроблю так, що сніг буде рипіти; з тих пір сніжок рипить.
4.     Слухання декількох казок.
5.     Робота над правильністю читання.
Орфоепічна розминка
-         Перед читанням казки ми навчимося правильно вимовляти слова. Якщо не знаєте значень деяких слів – з’ясуємо.


гостинці                              заспокоїв
гребінцем                          найменшенький
розчесав                             прощання
дивиться                             погладжуючи
схлипуючи                         рипітиме
здивувався                         підкрадатися
куцохвостий                       попереджає
кучугури                              беззахисний
найдалі                                гущавина

Лексична розминка
(Робота в парах на картках)
-         Підберіть відповідне пояснення до кожного слова і з’єднайте стрілочками слова лівого стовпчика і правого.

ІV. Усвідомлення змісту.
1.     Читання по частинах із зупинками («кероване читання») з використанням багаторівневого опитування.
Мета: стимулювати залученість школярів до читання, активізувати мислення учнів у процесі читання, сприяти усвідомленню тексту та його розумінню, учити «взаємодіяти» з прочитаним.

Учні читають текст до зупинки, після кожної зупинки вчитель ставить запитання багаторівневого характеру, які спрямовують процес осмислення прочитаного. Це запитання, що спонукають тлумачити факти, синтезувати думки, аналізувати інформацію, породжувати та трансформувати образи, давати оцінку та зіставляти свої умоглядні конструкції з розвитком подій в тексті. Запитання служать пробудженням різних за характером та рівнем складності способів мислення. Перед читанням наступної частини тексту ставляться запитання, які мають на меті спрогнозувати подальший хід подій.

Читання першої частини казки В.Струтинського «Чому рипить сніжок» учнями (вголос).
«А й справді, чомурипитьсніжок? Не знаєте? То я вам розповім. ЯкосьішовлісомДід Мороз. Нечутно, по м'якому, наче вата, сніжку. Стомився. Присів на пеньок, а мішок з гостинцямипоручпоклав. Довгу бороду гребінцемрозчесав. Дивиться, аж підялинкою зайчик сидить і плаче. Дідусеві жаль стало зайчика. Підійшов до нього й питає: «Чомуцети, вуханчику, плачеш?» А той, схлипуючи, відповідає: «Заблукав, додомуніяк не втраплю!»
Здивувавсядідусь: отакої, заєць - і раптомзаблукав у лісі. Як же те могло статися? Все щесхлипуючи, куцохвостийрозповів старому своюпригоду.
»
Перша зупинка
-         Про кого ви дізналися з першої частини? (Запитання на знання інформації)
-         Як ви думаєте, чому Дід Мороз пожалів зайчика? (Оцінювання)
-         Як на вашу думку можна допомогти зайчику? (Синтез)
-         Як ви думаєте, що ж розповість зайчик дідусеві? (Застосування)
-         Чому ви так думаєте? (Аналіз)
Читання другої частини тексту
«Уранцівін гуляв з братиками та сестричками на галявині. їмбуло весело, так добре стрибати з розгону в сніговікучугури, що й незчулися, як мисливецьпідійшов. Пролунавпостріл. Зайчата кинулисятікати. Найдалі, в лісовугущавину, забіг той зайчик, якогооце й зустрівДід Мороз...
Добрийдідусьзаспокоївмалюка, і вони разом швидкознайшлистежину до заячоїхати. А там уже зібралисяйого братики й сестрички. Всіживі та здорові. Мама з татом уже ходили шукатисвогонайменшенького. Шукали, шукали та вже й зневірилися, щовінживий. Ото радощівбуло, коли побачилисвогосиночка та ще й зДідусем Морозом!
»
Друга зупинка
-         Чому ж заблукав зайчик? (Запитання на знання інформації)
-         Як ви думаєте, чому зайчики не почули, коли підійшов мисливець? (Аналіз)
-         Чим, на вашу думку, закінчиться казка? (Застосування)
-         Що вас змушує так думати? (Аналіз)

Читання третьої частини
«Дідусьпривітавусюзаячу родину з Новим роком, гостинціроздав: кожному по великійсоковитійморквині. А на прощання, погладжуючидовгу бороду, сказав: «Я зроблю так, щосніжокрипітиме. Щобви, зайці, чули, коли хтось буде до вас підкрадатися».
Як сказав, так і сталося: відтодісніжок і рипить, тобтопопереджаєзайців та іншихбеззахиснихзвірів про небезпеку. Ось так: рип-рип, хтосьіде, пильний!
»
Василь Струтинський
Третя зупинка
-         Як закінчилася казка? (Запитання на знання інформації)
-         Що вас найбільше вразило? Чому? (Синтез)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2.     Повторне цілісне читання казки. Обговорення після читання тексту.
-         Як автор ще називає зайчика в тексті казки? (Вуханчик, куцохвостий)
-         Знайдіть порівняння в казці.(М’який, наче вата , сніжок)
-         Читаючи яку частину вам було шкода зайчика?
-         А коли ви раділи за нього?
-         Чому казка має такий заголовок?
V. Рефлексія.
1. Тестування. (Правильна відповідь: 5 питань – високий рівень, 4 питання – достатній рівень, 3-2 питання – середній рівень, 1 питання – початковий рівень)
1.  Твір «Чому рипить сніжок» це –
а) казка                                       б) оповідання
2.  Головні герої казки:
а) Дід Мороз і Снігуронька               б) Дід Мороз і зайці.
3. Як Дід Мороз допоміг зайчикам?
а)Подарував подарунки.             б) Зробив так, що сніжок став рипіти.
4.  Яким автор показав Діда Мороза в казці?
а)Злим, жорстоким.                      б) Добрим, уважним.
5.  З чим автор порівнює сніжок?
а) з ватою.                                    б) з пухом.
Ключ до тесту
1.     а     2. б     3.  б     4.  б     5.  а
VІ. Підсумок уроку.
-         З якою казкою познайомилися на уроці? Хто її написав?
-         Чим сподобалась ця казка?
-         А як ви думаєте, в яку погоду взимку рипить сніг? Коли мороз,  чи коли відлига? (Наукова інформація)
VІІ. Домашнє завдання.
1.     Намалювати малюнок до казки.
2.     Скласти казку про зайчика.


Немає коментарів:

Дописати коментар