Урок позакласного читання 3 клас

І. Г. Марченко,
Вчитель початкових класів
СЗШ І – ІІІ ступенів № 7
Світловодськоїміської ради
Кіровоградськоїобласті

Урок позакласного читання
3       клас
Тема. Прийди, весно, з радістю.
Матеріали уроку: Анатолій Костецький «Весняні дарунки»,
                                 Петро Гаєнко «Весна»,
                                 «Великоднє яєчко» (З журналу).
(Хрестоматія для позакласного читання «Веселий струмочок», 3 клас, Ранок – 2007)
Мета. Ознайомити з творами про весну, народними звичаями і
           традиціями, вчити вдумливо читати, самостійно керувати процесом
           читання та обговорювання прочитаного; розвивати вміння
           формувати різнорівневі запитання, надати учням можливість
           встановити зв’язки між відомою раніше інформацією і щойно
           одержаною, підтримувати пізнавальну активність учнів, розвивати
           критичне мислення, творчу уяву; виховувати любов до традицій
           українського народу, бажання пізнавати нове.

Обладнання: ілюстрації «Весна», «Великдень», картки для словникової роботи, картки для написання сенкану, схема діаграми Вена.

Методичні прийоми: «мозковий штурм», методика взаємних запитань, читання із застосуванням системи ПОМІЧ, діаграма Вена, складання сенкану.

Форми роботи: індивідуальна, парна, групова.


ХІД  УРОКУ
І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми уроку.
1.     Слухання музики «Пори року. Весна»
-         Як ви думаєте, якій порі року відповідає ця музика?
Тема сьогоднішнього уроку «Прийди, весно, з радістю!»

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-         А чи раді ви приходу весни?
-         А що ж нам дарує весна?
1.     «Мозковий штурм»

Тепло                     листочки на деревах                    квіти

Радість    ВЕСНА   Великдень

Птахи прилетіли                все оживає
ІV. Усвідомлення змісту.
-         А хочете дізнатись, як про це говорить поет Анатолій Костецький?
1.     Робота над віршем Анатолія Костецького «Весняні дарунки»
а) Самостійне читання вірша учнями.
-  Чи сподобався  вірш?
-   Чи співпадає з вашими висловлюваннями?
б)  Словникова робота.
-   Які слова ви не зрозуміли?
в)   Читання вірша учнями вголос.
г)   Робота над змістом вірша.
-   Знайдіть і прочитайте рядки, в яких говориться про те, що весни дарує полям;
-  лісам;
-  птахам;
-  дітям;
-  мамам;
-  річкам;
-  зернинам;
-  сіячам?
-  Чому автор говорить, що робота сіячів почесна і весела?

2.     Робота над казкою Петра Гаєнка «Весна».
-         А зараз ми познайомимось іще з одним твором про весну, а щоб вам легше його було читати, навчимося читати деякі слова.
а)  орфоепічна розминка

засміялося                    щебечуть                           травиця
щиро                             шепче                                 найкраще
хочеться                       дощик                                 вставайте
погратись                     запашними                         срібна
обсиплю                       виходьте                             стрічали

б) лексична розминка ( діти працюють у парах, виконуючи завдання на картках)

-         З’єднайте слова з їхніми значеннями.

Щиро                       невесело, нецікаво

Нудно                      швидко

Шати                        сердечно, від душі

Хутко                       багатий одяг
в) Читання казки за методикою взаємних запитань.
Мета: вчити вдумливо читати, самостійно керувати процесом читання та обговорення прочитаного, розвивати вміння формулювати різнорівневі запитання, стимулювати мислення.

-         Зараз ми будемо читати твір Петра Гаєнка і по черзі задавати запитання до частин тексту.
1)    Учні читають перший абзац самостійно (мовчки).
2)    Закривають книжки і відповідають на запитання вчителя                                                                           
-         Хто кликав весну?
-         Для чого сонечко кликало весну?
-         Як ви думаєте, чи прийде весна, чи послухає сонечка?
3)    Читання другого абзацу вчителем. Діти формулюють питання для вчителя.
4)    Читання останньої частини тексту учнями (мовчки). Відповіді на запитання вчителя.
-         Чи прибула весна до діток?
-         Як ви зрозуміли, кого найбільше кохала весна?
-         Як же кликала весна діток? Що вона їм обіцяла?
-         Чим закінчується цей твір?

г)  Цілісне читання казки учнями вголос.
-   Як ви думаєте, який жанр цього твору?
-   Чому ви так вважаєте?
-   Як би ви зобразили весну на малюнку.
(Словесний портрет весни)
-         А ось як я уявила весну. (Малюнок весни)
-         У казці автор вживає синоніми. Спробуйте знайти їх в тексті.
(прийди, прибудь, любила, кохала)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3.     Робота над статтею «Великоднє яєчко» із застосуванням системи ПОМІЧ
Мета: надати учневі можливість одержати потрібну інформацію і зрозуміти її, перевірити свої припущення щодо теми, встановити зв’язки між відомою раніше інформацією і щойно одержаною; підтримати пізнавальну активність учнів, зберегти зацікавленість темою.
1)     Заповнення таблиці. (V– я знав це)

V – я знав це
+ - це нове для мене
? – про що хотів
      дізнатися більше



-         Ви казали, що весна нам дарує свята. І одним з улюбленіших свят є свято Великодня.
-         Що ви знаєте про це свято? (Інформацію вчитель записує у табличку)
2)     Читання тексту з позначками.                                                                                
-         Прочитайте текст, позначаючи:  V – я знав це
                                                              + - це нове для мене
                                                              ? – про це хотів дізнатись більше
3)     Доповнення класифікаційної таблиці.
-         Що ви ще знали, але не згадали до читання тексту?
-         Яка інформація для вас була новою?
-         Що вас зацікавило в тексті?
4)     Повторне читання тексту учнями вголос.
5)     Робота над змістом тексту.
-         Що зображували на писанках українці?
-         Чому, на вашу думку, саме писанки є атрибутом Великодня?

V.               Рефлексія.
1.     Тестування.
-         А тепер перевіримо, які ви були уважні на уроці.


1)  Хто автор вірша «Весняні дарунки»?
 а) Анатолій Костецький;  б) Ліна Костенко; в) Марійка Підгірянка.
2)  Що весна подарувала зернинам?
  а)теплу воду;  б) теплу землю;  в) сніги поталі.
3)   Який за жанром твір Петра Гаєнка «Весна»?
 а) казка;  б) оповідання;  в) байка.
4)  Кого найбільше любила весна з твору П. Гаєнка?
 а) сонечко;  б) людей;  в) діток.
5)  Чого потребувала від писанкарки писанка? Як про це сказано в тексті «Великоднє яєчко»? 
 а) обережності і старання; 
 б) вміння, майстерності, посидючості;
 в) таланту, працьовитості.

2.Взаємоперевірка.
- Кожна правильна відповідь оцінюється  2 балами.
Ключ до тесту.
1.       а
2.       б
3.       а
4.       в
5.       б

2.     Робото в групах.
1 група.
Знайдіть правильні відповіді і поєднайте стрілочками.

Весна  дарує

Полям                       ластовиння
Лісам                         рідні гнізда
Птахам                      роботу
Дітям                         теплу землю
Мамам                       траву і листя
Зернинам                   воду
Сіячам                        перші квіти
Річкам                        сніги поталі
2 група.
Створення діаграми Вена. Порівняти вірш А.Костецького «Весняні дарунки» і казку П.Гаєнка «Весна».
3 група.
Написання сенкану «Великоднє яєчко».
(Сенкан – вірш, що складається з п’яти рядків.)
Мета: вчити синтезувати інформацію у стисле висловлювання для опису теми.

Учні використовують картку для написання сенкану.

Великоднє  яєчко
____________      ____________
____________      ____________     ____________
____________      ____________     ____________     ____________
____________
Приклад сенкану

Великоднє яєчко
Гарне, різнобарвне
Розписували, створювали, малювали
Кожна, наче маленька картинка
Писанка.
VI.            Підсумок уроку.
-         З якими творами ми познайомилися сьогодні на уроці?
-          Що найбільше запам’яталося?

VII.        Домашнє завдання.
1.     Підібрати твори про весну, або весняні свята.
2.     Підготувати повідомлення про те, що вас зацікавило на уроці, і про що б ви хотіли дізнатися більше.

Щиро                       невесело, нецікаво

Нудно                      швидко

Шати                        сердечно, від душі

Хутко                       багатий одяг

Щиро                       невесело, нецікаво

Нудно                      швидко

Шати                        сердечно, від душі

Хутко                       багатий одяг
Щиро                       невесело, нецікаво

Нудно                      швидко

Шати                        сердечно, від душі

Хутко                       багатий одяг
Щиро                       невесело, нецікаво

Нудно                      швидко

Шати                        сердечно, від душі

Хутко                       багатий одяг
Щиро                       невесело, нецікаво

Нудно                      швидко

Шати                        сердечно, від душі

Хутко                       багатий одяг



V – Я ЗНАВ
ЦЕ
+ - ЦЕ НОВЕ
ДЛЯМЕНЕ

? – ПРО ЦЕ
  ХОТІВ
ДІЗНАТИСЯ
БІЛЬШЕ
КЛЮЧ  ДО  ТЕСТУ


1.                        а
2.                        б
3.                        а
4.                        в
5.  б










Знайдіть правильні відповіді і поєднайте стрілочками.

Весна  дарує

Полям                       ластовиння
Лісам                         рідні гнізда
Птахам                      роботу
Дітям                         теплу землю
Мамам                       траву і листя
Зернинам                   воду
Сіячам                        перші квіти
Річкам                        сніги поталі

Знайдіть правильні відповіді і поєднайте стрілочками.

Весна  дарує

Полям                       ластовиння
Лісам                         рідні гнізда
Птахам                      роботу
Дітям                         теплу землю
Мамам                       траву і листя
Зернинам                   воду
Сіячам                        перші квіти
Річкам                        сніги поталі


Немає коментарів:

Дописати коментар