Урок літературного читання 4 клас

                                 І. Г. Марченко,
                                                             вчитель початкових класів
                                                                           спеціалізованої загальноосвітньої
                                                              школи І – ІІІ ступенів № 7,
                                                                             м. Світловодська
Урок  літературного   читання
4 клас
Тема. Міфи – дитинство світу. Введення у новий розділ. Єгипетські міфи «Створення  світу».
Мета. Дати уявлення про міфи, причини їх появи, ознайомити із міфами Стародавнього Єгипту, виробляти навички виразного читання, відпрацювати навички роботи з текстом, визначати головну думку прочитаного, відбирати потрібну інформацію, розвивати творчу уяву, зв’язне мовлення, виховувати повагу до історичної спадщини, любов до навчання.
Обладнання. Презентація до уроку, картки для роботи в парах, діаграми Вена для роботи в групах та індивідуальної роботи.
Методичні прийоми: читання із зупинками («кероване читання»), багаторівневе опитування, орфоепічна та лексична розминка, графічний організатор – діаграма Вена.  
Форми роботи: фронтальне та індивідуальне опитування, робота в парах, групова робота.
Хід уроку
I.        Організаційний момент
II.      Мотиваційна частина
1.     Складання вислову зі слів. (Слайд
-         Складіть із слів вислів. Прочитайте  його.
Народ-            мудрості
              живе
                          це
   джерело            вічне
(Народ – це живе, вічне джерело мудрості.)
-         Цей вислів належить Василю Сухомлинському. (Народ – це живе, вічне джерело мудрості)  Як ви його розумієте?

2.     Читання слів-блискавок.
КАЗКИ
ПРИСЛІВ’Я
ІГРИ
ВІРШІ
СКОРОМОВКИ
ЗАГАДКИ
ЛЕГЕНДИ
-   Яке слово зайве? Чому? (Вірші)
(Це є жанри усної  народної творчості)
-       Хто є автором казок, прислів'їв, скоромовок, легенд, загадок?
-       Ці твори ви вже вивчали, сьогодні ми   познайомимося   ще   з   одним   жанром   усної народної творчості.
3.     Читання виразу за числами.
1. Старовинні        2.оповіді,         3. що         4. передавалися       5. з   уст    6. в  уста,    7. називали                 8. міфами.
(Старовинні оповіді, що передавалися з уст в уста, називали міфами.)
III.   Повідомлення теми і мети уроку.
1.     Введення в розділ.
-   Недаремно кажуть, що міфи – це дитинство світу. Ще з прадавніх часів наші предки прагнули зрозуміти, як виникли земля, небо, вода, хто створив людей, тварин, рослини. Вони складали розповіді, у яких відображались уявлення людей  про все незрозуміле. Минали століття, ці оповіді, що передавалися з уст в уста, називали міфами.
-  Сьогодні ми починаємо знайомитися з міфами різних народів.
- На яких уроках ми вже знайомилися з міфами різних народів? (Природознавство)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Бесіда про Стародавній Єгипет.
     Країною міфів є Єгипет. Ви знаєте, що єгиптяни вперше винайшли папір і письмо - ієрогліфи, але письмо було дуже важким одна буква могла позначати ціле слово, інша вислів. Нам перед читанням міфів теж треба з’ясувати значення слів.
2.     Робота над правильністю читання.
Лексична розминка
(Робота в парах на картках)
-         Підберіть відповідне пояснення до кожного слова і з’єднайте стрілочками слова лівого стовпчика і правого.
ЛОТОС                              цілковите   безладдя

ХАОС                                 височина, часто з пологими  схилами

ПАГОРБ                            водяна,  трав’яниста рослина, схожа на  латаття

Орфоепічна розминка
- Питання створення світу завжди цікавило людей, що про це думали стародавні єгиптяни люди дізнались з пірамід, де збереглися написи, міфи, легенди, прислів’я до нашого часу. Прочитаємо слова з цих міфів. Якщо не знаєте значень деяких слів – з’ясуємо.

хаос
міф
Ра
пагорб
лотос
Нун
безмежний
судилося
Сонце
 розповідається
   відрізняється
  Гоготун
-  Чому слова останньої піраміди записані з великих букв?
V. Усвідомлення змісту.
1.     Читання по частинах із зупинками («кероване читання») з використанням багаторівневого опитування.
Мета: стимулювати залученість школярів до читання, активізувати мислення учнів у процесі читання, сприяти усвідомленню тексту та його розумінню, учити «взаємодіяти» з прочитаним.

     Учні читають текст до зупинки, після кожної зупинки вчитель ставить запитання багаторівневого характеру, які спрямовують процес осмислення прочитаного. Це запитання, що спонукають тлумачити факти, синтезувати думки, аналізувати інформацію, породжувати та трансформувати образи, давати оцінку та зіставляти свої умоглядні конструкції з розвитком подій в тексті. Запитання служать пробудженням різних за характером та рівнем складності способів мислення.
Читання першого міфу вчителем
-   Уважно давайте прочитаємо міфи, і дізнаємося що означають ці іменники.
Перша зупинка
-         Що нагадував всесвіт, коли не було ні землі, ні неба? (океан)
-         Як називали водяний хаос? (Нун)
-         Хто з’явився з глибин Нуна?
-         Що судилося зробити богам?
-         Як ви вважаєте, чому саме Сонце давні єгиптяни вважали першим богом?
Читання другого міфу сильним учнем
Друга зупинка
-         Що з'явилось серед океану?
-         Хто був схований у пелюстках лотосу?
-         Як назвали бога, що з'явився?
-         Що трапилося зі Всесвітом після появи Ра?
-         А богом чого вважали єгиптяни Ра?
Читання третього міфу сильним учнем
Третя зупинка
-         Як утворився світ згідно з третім міфом?
-         Що єгиптяни вважали початком життя в цьому міфі?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
2.     Повторне цілісне мовчазне  читання міфів. Обговорення після читання тексту з елементами вибіркового читання.
-        То що означають власні іменники останньої піраміди?
-        Кого єгиптяни вважали богом?
-        Зі скількома міфами ми познайомились?
-        Швидко знайдіть і прочитайте, хто такий Нун?
-        Хто з'явився з глибин Нуна?
-        Що з'явилось серед океану за другим міфом?
-        Хто був схований у пелюстках лотоса?
-        Прочитайте, що трапилось із всесвітом після появи дитини.
-        Розкажіть, які здогади про походження світу описано у міфах.
VІ. Рефлексія.
1.     Гра "Перевір твердження так чи ні".
Спочатку у всесвіті були земля та небо. (Ні)
Нун – батько богів. (Так)
У пелюстках лотоса ховалося Сонце. (Ні)
Ра – бог Сонця. (Так)
У єгиптян творець світу – бог-Сонце . (Так)
2.     Порівняння єгипетських міфів за діаграмою Вена.
Робота в групах.
-         Поміркуйте, що спільного і чим відрізняються ці міфи?
1-ша група. Порівнюють перший і другий міфи.
2-га група. Порівнюють перший і третій міфи.
3-я група . Порівнюють другий і третій міфи.
Звітування груп.
Спільне порівняння трьох міфів.
-         То який бог є творцем світу у міфах єгиптян?
-         Чому саме бог-Сонце в усіх міфах є творцем світу?

VII. Підсумок уроку
1.   Хвилинка-цікавинка
     Із міфів зрозуміло: єгиптяни вірили, що природою та життям людей управляють боги. Блакитне небо вони вважали богинею Нун і уявляли її жінкою, то небесною коровою із зірками на тілі. Сонце - бог Ра в золотому човні. Він щодня котить сонячну кулю по небу. Богів у Стародавньому Єгипті було дуже багато. Їх зображували на стінах гробниць і храмів з людським тілом і з головами різних тварин.
2.   Бесіда.                
-    Що таке міф? Чим міф відрізняється від казки і притчі?
-  Як у міфах єгиптян описується створення світу? Який Бог був його творцем?
ІX.  Домашнє завдання.
Основне. Ст. 24 – 26, читати і переказувати міфи, порівняти міф і казку.

Додаткове. Знайти інші єгипетські міфи.

Немає коментарів:

Дописати коментар